Het vanuit Wenen goed bereikbare Piestingtal in Neder-Oostenrijk, met z’n bewandelbare groene heuvels, mysterieus ogende bossen, watervallen en burchten op uitstekende rotsen voldeed volgens de Biedermeier-kunstenaars (circa 1815-1848) aan hun ideaalbeeld van de natuur. Het landschap uit die tijd is sindsdien niet heel wezenlijk veranderd. Het Piestingtal valt wandelend op tal van manieren te verkennen. Zo lopen de dagetappes 17 en 18 van de langeafstandswandelweg Wiener Alpenbogen (wieneralpen.at/alpenbogen-wanderweg) door het Piestingtal, langs onder meer de mooie Myra-watervallen. De route van de 13 kilometer lange rondwandeling Biedermeier-Erlebnisweg vertelt op informatieborden tal van wetenswaardigheden over de Biedermeiertijd en beroemde Biedermeiers in het Piestingtal. Interessant is ook de Gauermann-Rundwanderweg (ca. 4 km) langs natuurmotieven die Biedermeier-kunstenaar Friedrich Gauermann (1807-1862) al inspireerden. Deze in het Piestingtal geboren dier- en landschapsschilder heeft het landschap van het Piestingtal veelvuldig in zijn werk vereeuwigd.  Gauermann geldt als een van de belangrijkste landschaps- en dierschilders van zijn tijd. Hij was sterk geïnspireerd door de Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw, wier werk hij in Weense musea leerde kennen. Met name de realistische dierschilderingen van Paulus Potter, met veel aandacht voor huid, uitdrukking en houding van de dieren, hebben zijn werk zichtbaar beïnvloed. Gauermann schilderde nooit in de natuur zelf. Hij trok met een schetsboek en pen het Piestingtal in en maakte zo duizenden schetsen van bomen, rotsen, beken, stieren, schapen en andere dieren. Als het weer slecht was, maakte hij in zijn atelier op basis van die schetsen aquarelstudies die hij in ordners bewaarde. Potentiële kopers konden door de ordners bladeren en uit verschillende elementen – die rots, die koe, die wolken – een olieverfschilderij naar wens laten samenstellen. Liever een rode dan een zwarte koe? Gauermann – een echte opdrachtschilder met gevoel voor marketing – vond het geen probleem. De landschappen op zijn schilderijen hebben in werkelijkheid dan ook nooit zo bestaan, maar je kunt nu soms nog zien waar hij zijn schetsen van individuele elementen als de -Schneeberg en sommige huizen maakte. Door zijn commerciële aanpak verdiende Gauermann goed, maar hij gaf het geld net zo snel weer uit aan drank, vrouwen en reizen. Na zijn dood snel in de vergetelheid geraakt, wordt hij inmiddels weer gewaardeerd als een voorloper van het impressionisme – vooral door de schetsmatige achtergrond in veel van zijn verder zo gedetailleerde werken. Op veilingen brengt zijn werk weer grote bedragen op. Vlak bij zijn geboortehuis in een voormalige school in het gehucht Scheuchenstein huist nu het Gauermann-Museum, dat zeker een bezoek waard is. Naast voltooide schilderijen zijn er ook voorbeelden te zien van de ‘voorstudies’ waaruit klanten hun schilderij konden laten samenstellen.  Gauermann ligt begraven (in één graf met zijn jong overleden dochter) op het kleine bergkerkhof tegenover het museum.

 

Lees in Oostenrijk Magazine editie 3-2018 onze uitvoerige regioreportage over het Piestingtal, met tal van culinaire en culturele tips. Oostenrijk Magazine editie 3/2018 is te koop in onze webshop.

Kijk wat je allemaal in de omgeving kunt doen op onze wegzijzer.