Verhuur: hoeveel (tijd) mag het kosten?

Tekst: Karin Eegdeman

Zoekt u een huis of appartement in Oostenrijk dat u aan gasten wilt verhuren, dan zijn er grofweg drie mogelijkheden. Welke optie het beste bij u past, hangt vooral af van de vraag hoeveel tijd en geld u zelf aan de verhuur kunt en wilt besteden en hoe vaak u zelf gebruik wilt maken van uw appartement.
Wilt u weinig tijd in de verhuur steken en toch wat aan uw eigendom verdienen? Dan is georganiseerde verhuur wellicht iets voor u. Dit is vaak het geval in een appartementenhotel waarbij u wel eigenaar bent van het appartement maar alles rondom de verhuur door lokaal management wordt geregeld: van marketing tot aftersales en zelfs het reguliere onderhoud. Ook is het lokale management het aanspreekpunt voor de gast. Belangrijk om te weten is dat u het verhuurcontract met het lokale management meestal voor een periode van tien tot twintig jaar afsluit én dat u uw appartement zelf maar beperkt mag gebruiken: vier tot maximaal zes weken per jaar. Wat de inkomsten betreft: U krijgt periodiek een overzicht met de resultaten en de gegevens voor uw belasting­aangifte. Daarbij zijn er in dit model twee varianten voor het afrekenen van de verhuurinkomsten: u ontvangt alleen de inkomsten die door uw appartement zijn gegenereerd óf u deelt in een zogenoemd pool-systeem. Hierbij worden de inkomsten van appartementen in een bepaalde klasse (zoals alle driekamerappartementen) bij elkaar opgeteld en evenredig verdeeld over de verschillende eigenaren. Voordeel van deze laatste variant is dat u ook inkomsten heeft als uw appartement in sommige weken leeg staat terwijl andere wel zijn verhuurd.
Een tweede verhuuroptie is de samenwerking met een verhuurorganisatie die niet lokaal aanwezig is. Dit is een wat lossere regeling. Het belangrijkste verschil met georganiseerde verhuur is niet alleen dat er niet continue iemand ter plekke is. Er komt ook meer onderhoud op uw schouders terecht. Tijdens het seizoen wordt weliswaar het meest noodzakelijke (zoals een lekkende kraan) gerepareerd. Preventief onderhoud of bijvoorbeeld het bijwerken van de muren in de tussenseizoenen doet u zelf. Dit kost uiteraard meer tijd (of extra geld voor het inhuren van een klusbedrijf), maar de kosten zijn dan ook lager en meestal per jaar opzegbaar: dat geeft u de vrijheid om bij tegenvallende resultaten naar een andere organisatie te switchen. Bovendien zijn de mogelijkheden om het appartement of huis zelf te gebruiken meestal groter: een goede optie dus als u zelf geregeld een paar weken in Oostenrijk wilt zijn.
De laatste verhuurvariant is uiteraard om alles zelf te organiseren, zoals het maken van een website, het werven van klanten, het zoeken van een schoonmaker, het regelen van de sleuteloverdracht, het contact met de gasten en het onderhoud. Als u dit leuk vindt (en een hoger rendement wilt halen door de kosten voor een verhuurorganisatie uit te sparen) is dit een prima variant. Tijd is in dit geval letterlijk geld. Het grote voordeel is bovendien dat u helemaal zelf kunt beslissen aan wie u wanneer uw appartement verhuurt.
Wellicht ten overvloede: Welke variant u ook kiest, vergeet niet eerst te checken of u het appartement of huis dat u wilt kopen überhaupt mag verhuren. Dat is namelijk lang niet altijd het geval.

Karin Eegdeman, in Oostenrijk gecertificeerd als makelaar, over alles wat er komt kijken bij de aankoop van een appartement, huis, chalet of horeca-object in het land.

Ze is bereikbaar onder nummer 04071-10322 of via haar website alpreal.nl

Deze column valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie

Google advertentie