Twee keer makelaarsprovisie?

Tekst: Karin Eegdeman

Regelmatig krijg ik de vraag of het klopt dat je in Oostenrijk bij het kopen van onroerend goed provisie betaalt aan alle makelaars met wie je contact hebt gehad. Provisie betalen aan verschillende makelaars… dat klinkt best beangstigend, te meer omdat het om veel geld kan gaan. De Oostenrijkse wet zegt hierover het volgende: zowel de verkoper als de koper betalen bij de aankoop van onroerend goed makelaarsprovisie. Voor de koper gaat dit als volgt: als u bij een makelaar informatie opvraagt van een bepaald object, dan bent u voor dit concrete pand klant van de desbetreffende makelaar. Mocht u overgaan tot aankoop van dit pand, dan zal deze makelaar u begeleiden en betaalt u hierover de wettelijke provisie (3 procent over de aankoopwaarde plus 20 procent BTW ). Als u op zoek gaat naar een passend object, zult u in het begin waarschijnlijk contact hebben met meerdere makelaars; het kan zelfs voorkomen dat ze u hetzelfde pand aanbieden. Bent u daarmee ook automatisch klant van al die makelaars en moet u ze bij aankoop van dat pand dus allemaal provisie betalen? Dat zou natuurlijk te zot voor woorden zijn en is dus ook niet zo.
De Oostenrijkse makelaarswet stelt dat tegenover het recht op provisie de plicht van de makelaar staat om hier daadwerkelijk iets voor te doen. Een oriënterend gesprek en/of het op eigen initiatief toesturen van een eerste brochure vallen hier niet onder. Het begeleiden van een bezichtiging of het verstrekken (op uw verzoek) van nadere informatie vallen er wel onder. Daarom is het niet verstandig (en trouwens ook niet erg logisch) om voor een en hetzelfde pand met makelaar A een huis te gaan bezichtigen en vervolgens bij makelaar B gedetailleerde informatie op te vragen over datzelfde huis. In zo’n geval zouden inderdaad beide makelaars kunnen claimen dat ze recht hebben op de provisie. Weliswaar zou een rechter waarschijnlijk uiteindelijk oordelen dat u slechts één makelaar hoeft te betalen en dat die vervolgens een deel van de provisie moet afdragen aan de tweede makelaar, maar dat levert u een hoop gedoe op en kan dus beter worden voorkomen. Het is daarom verstandig om elk misverstand uit te sluiten. Mocht het gebeuren dat twee verschillende makelaars u informatie over hetzelfde huis, appartement of pand toesturen, bepaal dan eerst met wie u verder in zee wilt gaan en stuur de tweede makelaar een korte mail met de boodschap dat u het betreffende object al via een ander aangeboden heeft gekregen. Zo is het voor iedereen helder dat u deze makelaar niet heeft gevraagd actief voor u te worden en kan deze zeker geen provisie in rekening brengen. Het consumentenrecht beschermt u vergaand tegen dit soort praktijken. U bent de klant, dus u mag bepalen met wie u zaken wilt doen.

Karin Eegdeman, in Oostenrijk gecertificeerd als makelaar, over alles wat er komt kijken bij de aankoop van een appartement, huis, chalet of horeca-object in het land.

Ze is bereikbaar onder nummer 04071-10322 of via haar website alpreal.nl

Deze column valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie

Google advertentie