Hoe een producent van degelijke bergschoenen zichzelf opnieuw uitvond en nu klassiekers uit het verleden verbindt met Alpine flair.

Wie kent ze nog: die bruine bergschoenen van keihard leer. Onverwoestbare topkwaliteit, maar in vergelijking met de schoenen van nu loodzwaar, stug en onbuigzaam. Het Oostenrijkse Dachstein bouwde er een reputatie mee op. Wie eenmaal op Dachsteins de bergen in was gelopen, wilde niets anders meer. Dachstein werd in 1925 opgericht door schoenmaker Anton Lintner uit Molln in Opper-Oostenrijk. Hij bedacht ook de naam, een verwijzing naar de hoogste berg van Opper-Oostenrijk en Stiermarken. Toen er na de Tweede Wereldoorlog nauwelijks leer te krijgen was, maakte hij z’n schoenen uit oude pistooltassen. Na zijn overlijden in 1947 groeide de kleine schoenmakerij onder zoon Toni Lintner uit tot een bedrijf met zo’n zeshonderd medewerkers. De Dachstein-ster begon midden jaren tachtig te doven, maar de huidige eigenaar Austro Holding heeft het merk de laatste jaren nieuw leven ingeblazen. Niet alleen zijn de bergschoenen dankzij moderne technologie en materialen veel lichter en comfortabeler geworden, het bedrijf heeft zich ook ontwikkeld van een puur outdoor-merk gericht op bergwandelaars en -klimmers tot een producent van functionele vrijetijdsschoenen.

Lees meer over de Dachstein-filosofie en ons bezoek aan het bedrijf in Salzburg in Oostenrijk Magazine  2/2019. Het nummer ligt tot 14 juni in de winkel en is te koop in onze webshop.