Made in Austria: Dachstein

Onverwoestbare bergschoenen

Emely Nobis / Beeld: Dachstein

Hoe een producent van degelijke bergschoenen zichzelf opnieuw uitvond en nu klassiekers uit het verleden verbindt met Alpine flair.

Dachstein imagebeeld

Wat is Dachstein?

Wie kent ze nog: die bruine bergschoenen van keihard leer. Onverwoestbare topkwaliteit, maar in vergelijking met de schoenen van nu loodzwaar, stug en onbuigzaam. Het Oostenrijkse Dachstein bouwde er een reputatie mee op. Wie eenmaal op Dachsteins de bergen in was gelopen, wilde niets anders meer. Dat was uiteraard in de tijd voordat moderne technologie en materialen bergschoenen veel lichter en comfortabeler maakten. Ook Dachstein ging mee in die ontwikkeling. Van een puur outdoor-merk gericht op bergwandelaars en -klimmers is het de laatste jaren uitgegroeid tot een producent van functionele vrijetijdsschoenen.

Wie richtte het op?

Anton Lintner en zoon

Schoenmaker Anton Lintner uit Molln in Opper-Oostenrijk. Dat was in 1925. Hij vernoemde zijn bedrijf naar de hoogste berg van Opper-Oostenrijk en Stiermarken. Lintner was inventief. Toen er na de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld nauwelijks leer te krijgen was, maakte hij z’n schoenen uit oude pistooltassen. Na zijn overlijden in 1947 groeide de kleine schoenmakerij onder zoon Toni Lintner uit tot een bedrijf met zo’n zeshonderd medewerkers. Toni begon in het midden van de jaren vijftig met de serieproductie van berg- en werkschoenen én ontwikkelde skischoenen om ook in de wintermaanden genoeg te doen te hebben. De grote doorbraak kwam begin de jaren zeventig, toen Dachstein en andere producenten begonnen te experimenteren met polyurethaan, een kunstmatig alternatief voor leder. Met de skischoen van Dachstein werd uiteindelijk het hele Oostenrijkse nationale skiteam uitgerust.

Waarom kwam de klad erin?

De Dachstein-ster begon midden jaren tachtig te doven toen skischoenen met een aparte buitenschaal de markt begonnen te veroveren. De enorm kostbare technologie bleek de nagel aan de doodskist van de meeste kleinschalige Oostenrijkse schoenproducenten. Dachstein wist te overleven omdat Lintner zijn volledige privévermogen inzette. Hij overleed in 1997. Al daarvoor (in 1992) was zijn bedrijf gefuseerd met de firma Kneissl. Het merk Dachstein speelde nog maar een ondergeschikte rol en in 2003 werden de rechten voor de naam en de handel in Dachstein verkocht aan en geïntegreerd in de Tiroolse firma Deeluxe, met als grootaandeelhouder de Austro Holding. De eigenaar van dat conglomeraat, Erhard Grossnigg, komt uit Opper-Oostenrijk en was opgegroeid met de schoenen van Dachstein. In 2012 besloot hij zijn lievelingsmerk nieuw leven in te blazen. Hij maakte het los van Deeluxe, richtte de Dachstein Outdoor en Lifestyle GmbH op en zette een klein team bevlogen designers aan het werk om er weer iets moois van te maken. Sindsdien laat Dachstein opnieuw van zich horen.

Wanneer is iets nu Dachstein?

Een Dachstein-schoen moet altijd een functie hebben. ‘Anders maken we hem niet’, aldus hoofd verkoop Christian Wolsegger. Wat niet betekent dat de schoen niet mooi of elegant mag zijn. Sterker nog: ‘Veel functionele schoenen zien er supersaai en gezond uit; veel straatschoenen zijn trendy maar volstrekt onpraktisch. Tussen die twee uitersten willen wij ons positioneren. Ons nieuwe motto is: Dachstein-schoenen begeleiden je 365 dagen per jaar bij al je activiteiten buiten. Daarbij helpt het dat de grens tussen vrijetijdskleding en mode überhaupt aan het vervagen is. Vroeger had je functio­nele óf mooie jassen. Als het regende, ging je met je saaie, zwarte regenjas op pad er zag je er eigenlijk niet uit. Dat willen mensen niet meer. Ze willen mooie ontwerpen waar de functie als het ware onzichtbaar in is verwerkt. In kleding zie je dat al veel meer dan bij schoenen, dus daar ligt voor ons een kans.’

Toen het inmiddels in Salzburg gevestigde merk zich na de herstart opnieuw moest uitvinden, wilde het de geschiedenis niet verloochenen. ‘Daarom hebben we klassiekers als de keiharde bruine bergschoen weer in de collectie opgenomen, maar nu gemaakt van lichter materiaal en met allerlei moderne componenten die bijdragen aan het draagcomfort, zoals een Gore-Tex membraan en zolen in verschillende hardheidsgraden.’
Van de skischoen werd definitief afscheid genomen. ‘Dat kunnen gespecialiseerde merken veel beter.’ In plaats daarvan worden er nu dus ook functionele vrijetijdsschoenen gemaakt, zoals warme, waterdichte herfst- of winterschoenen die er toch elegant uitzien. ‘Stedelijke stijl met Alpine flair’, noemt Wolsegger dat.

Alle collecties worden in Oostenrijk ontworpen en ontwikkeld, maar elders (Italië, Roemenië, Azië) geproduceerd. Om de Oostenrijkse herkomst te onderstrepen, wordt bijvoorbeeld materiaal als loden gebruikt en werkt het bedrijf samen met gerenommeerde Oostenrijkse modeontwerpers als Lena Hoschek. Zij ontwierp voor Dachstein vijf modieuze damesmodellen, onder andere de retro damesbergschoen Alma (in bruin of cognac) en het halfhoge elegante outdoor laarsje Käthe, met een schacht van zwart-groen geblokt dan wel bruingrijs Schladminger Loden.

Waar koop je het?

Via de webshop van het bedrijf of in (online) outdoor- en sport­winkels. Webshop en verkoopadressen: dachsteinschuhe.com




Gmachl
© Stanglwirt, Caroline Hechenberger
Zugspitze Resort - Abenteuerpool Eva Trifft Fotografie