Pia Douwes

Fan van Oostenrijk Pia Douwes

‘Ik heb in totaal meer dan tien jaar in Wenen gewoond en voel me daar nog steeds het meeste thuis. Veel van mijn emoties liggen in die stad en veel van mijn leven heeft zich daar gevormd. Ik ben er mijn carrière begonnen en ik heb er mijn doorbraak meegemaakt als keizerin Elisabeth (Sisi) van Oostenrijk in de musical Elisabeth. Wenen is een soort dorp met historische flair. Je kunt alles makkelijk lopen en dat moet je ook doen. Weg van het toerisme en net als in Venetië de kleine steegjes induiken, de binnenhoven en de mooie galerijen bekijken. Ga bijvoorbeeld eens naar de Judenplatz. Als je die oploopt, is het alsof er een andere akoestiek is. Ik ga er graag gewoon aan een tafeltje zitten om de stilte van dat plein te proeven. Daar hangt het verleden. Ik zit ook graag aan de vijver in het Stadtpark of in de rozentuin in de Volksgarten. Als de rozen daar bloeien, is het feest. De natuur is in Wenen altijd dichtbij. Je zit binnen een half uur in de bergen. Tegelijk heeft de stad internationale allure, met tal van festivals, theaters en het hippe Museumkwartier. In de zomer zetten ze een groot scherm op de Rathausplatz en kun je naar live uitzendingen van opera’s kijken. Als je in de zon wilt liggen, ga je naar de Donau. En in de Heurigen-cafés in Grinzing drink je wijn bij de wijnboeren zelf. Wenen heeft alles. Ik vond het een feest om er te wonen. Ik doe er nog regelmatig iets, en dan loop ik telkens weer met een smile op mijn gezicht door de stad.’

Publiekssucces

‘Dat ik wereldbekend zou worden als keizerin Elisabeth had ik nooit gedacht. Toen begin jaren negentig bekend werd dat er een musical zou komen over keizerin Elisabeth van Oostenrijk, heb ik niet eens auditie gedaan. Ik dacht: wat moeten ze in Oostenrijk met een Nederlandse? Maar nadat bij de audities wel vierhonderd meisjes waren afgewezen, belden ze mij zelf. Dus ik dacht: waarom niet? Ik heb zeker vijf keer auditie moeten doen, want het bleek dat ze Elisabeth wilden laten spelen door twee vrouwen: een jonge en een oudere. Toen ik op de proppen kwam, raakten ze verward. Uiteindelijk besloten ze er één rol van te maken.
Ik had in het begin geen idee wat er op me af zou komen. Na de première hebben alle critici in Wenen me met de grond gelijk gemaakt, terwijl alle kritieken in het buitenland heel lovend waren. Maar het publiek was wel meteen enthousiast en bleef in grote getalen komen. In de twee jaar dat ik de rol in Wenen heb gespeeld, was het altijd vol. Het werd een publiekssucces en uiteindelijk werd ook de pers lovend. Ik heb ook niet voorzien dat ik Elisabeth met tussenpozen jarenlang zou spelen, niet alleen in Oostenrijk maar ook in Nederland en in het Duitse Essen, Stuttgart en Berlijn. En dat het stuk de hele wereld over zou gaan. De musical is veel duisterder en heftiger dan de Sisi-films met Romy Schneider. Elisabeth was manisch-depressief en dat is zwaar om te spelen, gaat in je leden zitten. Na twee jaar ben ik toen iets anders gaan doen, wat voor mijn ziel echt goed was. Toen ik haar later opnieuw speelde, voelde ik weer een andere ingang naar die rol. Mijn levens- en toneelervaring droegen ertoe bij dat ik de oudere Elisabeth veel rijper kon spelen. Ik begon haar steeds beter te begrijpen. Ik zal Elisabeth wel nooit meer spelen, maar als ik morgen gevraagd wordt voor een concert of show ervan, doe ik dat natuurlijk. Ze is mijn creatie, mijn oerkind.’

Gerecht?

‘De deegwaren. Kaiserschmarn, een luchtige pannenkoek met stijfgeklopt eiwit. En Spätzle, een pasta. Maar de Kartoffelsalat is ook geweldig.’

Restaurant?

‘L’osteria Del Collio in de Himmelpfortgasse 17 in Wenen. Een heerlijk tentje waar maar twintig mensen kunnen zitten. Je krijgt er de beste pasta, allemaal vers door de eigenaresse gemaakt. En ze serveert ook ’s avonds laat na de voorstelling nog, wat voor ons natuurlijk belangrijk is.’

Weens koffiehuis?

‘Café Sperl in de Gumpendorfer Straße 11-13: omdat het er niet toeristisch is en het precies is wat Wenen vroeger was. Met twee biljarttafels, oude hoekbankjes, krantenleggers, oudere mensen in de bediening en de keuze uit Topfenstrudel en Apfelstrudel en meer niet. Behalve dan lekker degelijk Oostenrijks eten.’

Toeristentip?

‘Hoe truttig het ook klinkt, het is toch leuk om een koetsje – Fiaker – te nemen en je te laten rondrijden.’

Pia Douwes

Pia Douwes is musicalster en actrice. Ze speelde op de 3 september 1992 in Wenen de hoofdrol in de wereldpremière van de musical Elisabeth. In totaal vertolkte ze de rol tussen 1992 en 2008 in vijf verschillende producties in Oostenrijk, Nederland en Duitsland.